NORDISKE ELITER I TRANSFORMATION, ca. 1050-1250. Strategier og sociale netværk, Historie

24.-26. november 2016. Forskningsprogrammet tilknyttet Historie og Klassiske Studier afholder seminar.

torsdag 24. november 2016, kl. 00:00 - lørdag 26. november 2016, kl. 00:00

Aarhus Universitet, Nobelparken, Jens Chr. Skous Vej 7, 1461-516, 8000 Aarhus C

I perioden 1050-1250 gennemgik de nordiske samfund, og specielt eliten, store ændringer på materielt, sociopolitisk og ideologisk plan. Disse ændringer er primært blevet behandlet i national forankret forskning, mens en samlet skandinavisk fremstilling, hvor alle de skandinaviske lande behandles komparativt mangler. Derfor er en gruppe nordiske forskere gået sammen i et projekt om at kortlægge og formidle disse ændringer i et trebinds værk ’Nordic Elites in transformation, 1050-1250’, der planlægges at udkomme på Routledge 2017-2018.

På mødet i Aarhus fremlægges undersøgelser af elitens sociopolitiske forbindelser og ressourcer. På denne tid bestod og styredes samfundet primært af direkte personlige relationer og sociale bånd; institutionaliserede embeder og strukturer fandtes kun i rudimentær form. Eliternes forbindelser/ressourcer inkluderede både vertikale og horisontale bånd, bånd baseret på slægtskab, patron-klientforbindelser, horisontale forbindelse / alliancer og ressourcer i form af ombud inden for politiske og religiøse institutioner som kongemagt, kirke og klostre.

Mødet har form af et seminar, hvor bidragsyderne på forhånd har indsendt udkast til artikler, disse udkast kommenteres og diskuteres. Afsluttende debatteres de bredere linier i elitens middelalderlige transformation.

Arrangørgruppe

Prof. Bjørn Poulsen (Aarhus), lektor Helle Vogt (København), lektor Kim Esmark (Roskilde), prof. Hans Jacob Orning (Oslo), prof. Lars Hermanson (Göteborg) og prof. Jon Vidar Sigurdsson (Oslo).

Torsdag den 24. november 2016

13.00-14.00: Frokost.

14.00-14.30: Introduktion

14.30-17.30. Oplæg (afbrudt af frokost):

• Ole-Albert Rönning (Oslo): “Den politiske betydning af eksil i Nordeuropa, tolket ud fra Knud Magnussen (1146-1157) eksiler”
  • Jon Vidar Sigurdssøn (Oslo): The Icelandic Chieftains and their networks
  • Kim Esmark (Roskilde): “Social Power, Conflict and Conversion of Capital: the Case of Sune Ebbesen”
  • Joanna Skórzewska (Prag): "Biskop Þorlákr Þórhallsson og hans nordiske netværk"

20.00: Middag

Fredag 25. november 2016

9.00-15.30. Oplæg (afbrudt af frokost):

• Audur Magnusdottir (Göteborg): “Snorri Sturluson og hans døtre”
  • Magnus Källström (Stockholm): “Bröderna voro bland de bästa män i landet och ute i ledung. Elitenetværk i den sene vikingetid tolket gennem runeindskriptioner”
  • Johnny Grandjean Gøgsig Jakobsen (København): “Dominikanernes sociale netværk I 1200-tallets Norden.”
  • Bjørn Bandlien (Vestfold): “Dronninger og kvindelige netværk”
  • Marie Bønnelykke Spejlborg (Århus): “Kontakt og kontinuitet: De engelske forbindelser i Danmark i det 11. og 12. århundrede”
  • Sveinung Kasin Boye (Göteborg): “Sociale aspekter af biskoppelig magt i Danmark og Norge i det 12. og 13. århundrede”
  • Wojtek Jezierski (Göteborg): “Fra selv-kolonisering til kolonier. De nordiske eliters transformationer set gennem missionær og korstogsnetværk.”

Afsluttende diskussion, videre arbejdsproces mm.

Lørdag 26. november

9.00-13.00: Møde i redaktionsgruppen