Oplevelsernes herregård. Kommerciel kulturarv på danske herregårde

Mikael Frausing forsvarer sin ph.d.-afhandling, der undersøger, hvordan man kan forvalte kulturarv i spændingsfeltet mellem bevaring, økonomi, oplevelse og betydning.

Fredag 17. februar 2012,  kl. 13:15 - 16:15

Tåsingegade 3, Aarhus C, bygn. 1441, aud 2, lokale 112

Oplevelsesøkonomi på danske herregårde

Inden for de seneste få årtier har et stort antal danske herregårde søgt at udvikle ’oplevelsesøkonomi’ som et forretningsområde for deres virksomhed. I forsøget på at tilvejebringe nye indtægtskilder til at sikre og bevare herregården er ejere begyndt at modtage besøgende til bl.a. bryllupper, selskaber, konferencer, koncerter, julemarkeder, historiske festivaler, team-building, golf og turisme.
Mikael Frausing undersøger i sin ph.d.-afhandling kommercielle tilbud på fem danske herregårde og analyserer det komplekse samspil mellem herregårdsejernes interesse i både bevaring og udvikling, og de besøgendes interesse i både en æstetisk og historisk ’oplevelse’ og i at forstå herregårdens betydning i fortid og nutid. Dette spændingsfelt mellem bevaring, økonomi, oplevelse og betydning karakteriseres ’kommerciel kulturarv’.

En anderledes måde at forvalte kulturarv på

Mikael Frausing argumenterer for, at denne praksis på danske herregård udgør en egentlig, men anderledes og måske overset, måde at administrere kulturarv på, som finder sted på markedsvilkår uden for og ved siden af administrative myndigheder og offentlige finansierede institutioner. Afhandlingen viser, at ’kommerciel kulturarv’ kan levere nødvendige indtægter til bevaring, men også kan bidrage med historisk ’væren’ til besøgende og identitet til lokale og nationale fællesskaber. Ved at tilpasse sig nye udfordringer både som moderne virksomheder og som kulturarv, kan herregårdene også skabe ny betydning til historiske bygninger, og repræsenterer dermed et anderledes og frugtbart syn på, hvordan fortiden anvendes i nutiden.