PhD-Defence

Stine Slot Grumsen will be defending her dissertation: Casting for Goodwill - Profession, Trade and Identity in American Dentistry, c. 1910-1950.

Fredag 24. august 2012,  kl. 13:15 - 16:30

Aarhus University, Tåsingegade 3, building 1441, Auditorium 2, room 112.

Stine Slot Grumsen (MA) will be defending her dissertation:

The defence will take place August 24th 2012 at 1.15 pm at Aarhus University, Department of Culture and Society, Tåsingegade 3, building 1441, Auditorium 2, room 112.

Assesment commitee:

• Associate professor Niels Brimnes (chairman), Aarhus University, Department of Culture and Society, Denmark
  • Professor Graeme Gooday, University of Leeds, Department of History and Philosophy of Science, England
  • Professor John Harley Warner, Yale University, School of Medicine, Section of the History of Medicine, USA

Supervisor:

Professor Peter Clement Kjærgaard, Aarhus University. Department of Culture and Society, Denmark

The defence will be conducted in English by Head of PhD-Programme Morten Raffnsøe-Møller.

Resumé:

Afhandlingen udfordrer den måde hvorpå amerikansk tandlægehistorie bliver studeret, skrevet og anvendt ved at revidere en række problematiske narrativer, der er blevet ukritisk genfortalt indenfor dette felt. Afhandlingen undersøger, hvordan amerikanske tandlæger i begyndelsen af det tyvende århundrede stod i et dilemma, hvor de på den ene side søgte at opfylde deres økonomiske behov og på den anden side stræbte mod at opnå en professionel status, der var bundet op på en forståelse af en profession som noget, der var hævet over finansielle interesser. I afhandlingen argumenteres der for, at forhandlinger af reklamers og kommercielle relationers betydning spillede en helt afgørende rolle i forhold til tandlægernes selvforståelser, selvfremstillinger og disciplinære grænsedragninger.