Ph.d.-forsvar

Med henblik på erhvervelse af ph.d.-graden forsvarer cand.mag. Niels Haue sin afhandling: Iron Age Societies in Northern Jutland - based on the Settlement mound Nr. Tranders, Aalborg

Fredag 25. maj 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Aarhus Universitet, Moesgård Foredragssalen, bygning 4205, lokale 136, Højbjerg

Iron Age Societies in Northern Jutland - Based on the Settlement mound Nr. Tranders, Aalborg

Forsvaret finder sted fredag den 25. maj 2012 kl. 13.00 på Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund, Moesgård Foredragssalen, bygning 4205, lokale 136, 8270 Højbjerg

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Mette Svart Kristiansen (formand) Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund, Middelalder- og Renæssanceakæologi
  • Museumsdirektør Claus Kjeld Jensen, Museet for Varde By og Omegn, Oksbøl
  • Professor Hauke Jöns, Niedersächsisches Institut für historisches Küstenforschung, Wilhelmshaven, Tyskland

Hovedvejleder:

• Lektor Jens Andresen, Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund, Forhistorisk Arkæologi

Forsvaret ledes på engelsk af Lektor og Ph.d.-programleder Nina Javette Koefoed, Aarhus Univervistet, Institut for Kultur og Samfund.

Kortfattet resumé:

Afhandlingen tager udgangspunkt i en af de ældste landsbyer, der er udgravet i Jylland. Der er tale om en såkaldt byhøj, hvor en udpræget stedkontinuitet har sikret optimale bevaringsforhold af det arkæologiske materiale. Keramik, slagteaffald og velbevarede hustomter indgår i en analyse af landsbyens og samfundets udvikling i perioden 500 f.Kr. – 200 e.Kr. Et centralt element i afhandlingen er en gennemgående analyse af det store keramikmateriale, der fremkom ved udgravningen af byhøjen. Disse analyser har resulteret i en ny keramikkronologi, der muliggør et detaljeret studie af forandringsprocesserne i ældre jernalder. I afhandlingen bliver der argumenteret for en social opdeling af landsbyens beboere, der er betinget af fødsel og arverettigheder. En opdeling, der allerede kan ses i den tidlige del af perioden, men som ikke kan udledes ud fra de samtidige gravfund. Dette skyldes, at statusmarkering ikke indgår i gravskikken, men kun i bebyggelsen. I løbet af det 2. årh. e.Kr. ses en øget marginalisering af de ”fattige gårde”, hvilket bliver opfattet som et tegn på etableringen af en jordløs klasse, der bliver indlemmet i de større gårde ved udgangen af ældre jernalder.

Summary:

The starting point of this dissertation is one of the oldest villages yet excavated in Jutland. The village in question is a so called village mound, where a pronounced continuity of locality has provided optimum conditions for preserving the archaeological material. Ceramics, bones and well preserved house-remnants are all included in an analysis of the development of the village as well as society as a whole in the period 500 BCE – 200 ACE. A central part of the dissertation is the thorough analysis of the vast ceramic material discovered in connection with the excavation of the village. The analyses have resulted in a new ceramic chronology enabling a more detailed study of the processes of change during the Early Iron Age. The dissertation argues that social stratification among the inhabitants of the village is present and caused by birth and inheritance rights. This stratification can be detected in the settlement remains from the beginning of the Iron Age, and thereby contradicts the observations from the contemporary graves. These different perspectives on stratification are caused by the absence of status markers in the graves, while it is evident in the buildings of the village. During the 2nd century AD an increased marginalisation of the poorest farms can be discerned. This is seen as an indication of the emergence of a landless class, who is later included in the larger farms at the transition to the Late Roman Iron Age.

Afhandlingen ligger til gennemsyn ved institutsekretatiatet, Aarhus Universitet, Insitut for Kultur og Samfund, Moesgård Allé 20, 8270 Højbjerg.