Ph.d.-forsvar: Christian Bøgh Normann Gade

Den 19.april forsvarer Christian Bøgh Normann Gade ph.d.-afhandlingen: Ubuntu and Restorative Justice. Ad-dressing the Strife and Divisions of the Past in Post-Apartheid South Africa.

Fredag 19. april 2013,  kl. 13:15 - 16:15

Aarhus Universitet, bygning 1441, lokale 012.

Christian Bøgh Normann Gade forsvarer ph.d.-afhandlingen:

Ubuntu and Restorative Justice. Addressing the Strife and Divisions of the Past in Post-Apartheid South Africa.

Forsvaret finder sted Fredag d. 19. april 2013 Kl. 13.15 på Aarhus Universitet, Tåsingegade 3, bygning 1441, lokale 012.

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Mikkel Thorup (formand) Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund
  • Professor Thomas Bennett, University of Cape Town, South Africa, Department of Public Law
  • Lektor Thomas Brudholm, Københavns Universitet, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier

Hovedvejleder

• Professor Steen Wackerhausen, Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund, Jens Chr. Skous Vej 7, Bygning 1467, Lokale 417, 8000 Aarhus C (sekretariatet). Læs mere om afhandlingen under ’arrangementer’ på www.phd.au.dk/gradschools/arts.

Abstract:

Ubuntu and Restorative Justice: Addressing the Strife and Divisions of the Past in Post-Apartheid South Africa

- by Christian B. N. Gade

I den foreløbige forfatning, som trådte i kraft i Sydafrika efter valget i 1994, hævdes det, at der i håndteringen af fortidens strid og skel “er brug for forståelse men ikke hævn, erstatning men ikke gengældelse, ubuntumen ikke viktimisering”. I Sydafrika blev der givet amnesti til personer, der havde begået politisk motiverede menneskerettighedsforbrydelser under apartheid, og som fortalte om deres forbrydelser under offentlige høringer i Sydafrikas Sandheds- og Forsoningskommission (TRC). TRC’s legitimitet har været omdiskuteret, for var TRC’s virke ikke udtryk for, at man ofrede enhver form for retfærdighed i den nationale forsonings navn? Mange har argumenteret for, at TRC forsøgte at fremme genoprettende retfærdighed, og at den genoprettende retfærdighed har dybe rødder i de sorte sydafrikaneres kultur, fordi den er i harmoni med ubuntu– der bl.a. identificeres som en afrikansk filosofi – og traditionelle, afrikanske retssystemer. I min afhandling ser jeg nærmere på, hvad ubuntuer, og jeg præsenterer nuancerende perspektiver i forhold til idéen om, at TRC forsøgte at fremme genoprettende retfærdighed, og at genoprettende retfærdighed har dybe rødder i de sorte sydafrikaneres kultur. Min forskning har fået en del opmærksomhed i Sydafrika og er bl.a. blevet brugt i en domsafsigelse fra landets forfatningsdomstol.