PH.D.- kursus: Teologi og Æstetik

Tilmeldingsfrist d. 8. april 2013

mandag 13. maj 2013, kl. 10:00 - tirsdag 14. maj 2013, kl. 18:00

Aarhus Universitet, bygning 1455, lokale 129

Den filosofiske æstetik er fyldt med teologisk tankegods, og teologien har selv en æstetisk dimension. I stedet for at lade os provokere af disse overlapninger vil vi udforske det fælles felt, de aftegner i og imellem teologi og æstetik. Hvad har den filosofiske æstetik og religionsfilosofien at give hinanden? Hvilke teologiske implikationer kan der udledes af æstetikken? Og hvilken æstetik er der i teologien selv?

Det er spørgsmål som disse, der optager prof., dr.phil. Dorthe Jørgensen i forbindelse med hendes forskningsprojekt ”Æstetisk erfarings- og videnskabsfilosofi”. Projektet har netop teologien som udmøntningsområde.

Men der er mange sten på vejen ind i teologiens og æstetikkens mellemværende; et område, der da heller ikke er veludforsket her til lands. Vi begynder derfor rejsen ved i fællesskab at gå lidt ad den vej, Dorthe Jørgensen er gået – gennem æstetikken og fænomenologien ind i erfaringsmetafysikken. Af samme grund vil vi læse og diskutere uddrag af hendes bøger i sammenhæng med udvalgte kildetekster – såvel filosofisk æstetiske som hermeneutisk fænomenologiske – af både ældre og nyere dato.

Får vi smag for sagen, kan vi sidenhen fortsætte arbejdet med specifikt æstetikteologiske studier. Kurset – der vil tage form som en workshop med mindre oplæg, refleksionsøvelser og rig lejlighed til diskussion – er således propædeutisk.

Kurset er arrangeret på opfordring fra juniorforskere på Teologi, men vil være tværfagligt og åbent for alle interesserede ph.d.-studerende (også in spe). Aktiv deltagelse udløser 2 ECTS.

Kurset afholdes mandag-tirsdag d. 13.-14. maj 2013 i bygning 1455, lokale 129 kl. 10-18.

Tilmelding via mailadressen idedj@hum.au.dk senest den 8. april 2013. Litteraturliste til kurset udleveres ved tilmelding.