Public PhD Defence: Motherhood, Moralities & HIV. Making lives in Northern Uganda.

Birgitte Folmann will be defending her dissertation "Motherhood, Moralities & HIV. Making lives in Northern Uganda."

Onsdag 2. maj 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Aarhus University, Aud 5 at Moesgaard

Birgitte Folmann

Birgitte Folmann has completed the PhD programme study at the Section for Anthropology and Ethnography, Aarhus University. In this relation she will be defending her dissertation

Motherhood, Moralities & HIV.
Making lives in Northern Uganda

A copy of the thesis is, prior to the defence, available for perusal at the Department of Culture and Society.

The defence will be conducted in English and will be be directed by Anne Line Dalsgaard, Associate Professor, Department of Culture and Society, Aarhus University.

Assessment committee

• ?   Julie Livingston, Associate Professor, Department of History, Rutgers University, USA
  • ?   Quentin Gausset, Associate Professor, Department of Anthropology, University of Copenhagen
  • ?   Maria Louw, Associate Professor, Department of Culture and Society, Aarhus University

Principal supervisor

• Lotte Meinert, Professor MSO,  Department of Culture and Society, Aarhus University

Summary (in Danish)

Motherhood, Moralities and HIV. Making lives in Northern Uganda

PhD afhandling
Birgitte Folmann, etnbf@hum.au.dk, Institut for Kultur og Samfund, Antropologi, Aarhus Universitet

Med øget adgang til antiretroviral behandling får et stigende antal hiv-positive kvinder mulighed for at leve et længere liv med bedre helbred og mulighed for at opnå moderskab. Sundhedsprofesionelle tilknyttet hiv-/aids-programmer rådgiver hiv-positive kvinder til at undgå graviditet eller til at udskyde graviditet, indtil kvindens immunforsvar er styrket.

Afhandlingen udforsker hiv-positive kvinders aspirationer om moderskab og tilhørsforhold. Med baggrund i et års antropologisk feltarbejde i og omkring byen Gulu i det nordlige Uganda, koncentrerer analysen sig om respektabilitet, moraliteter, terapeutiske veje og livsprojekter. Afhandlingen tager udgangspunkt i beskrivelsen af forskellige hiv-positive kvinder, deres reproduktive ønsker og strategier – og deres stræben efter at blive opfattet som respektable kvinder. Gennem en beskrivelse af kvinders sociale relationer påvises sammenhængen mellem personlige handlinger, ønsker og længsler samt patronisering og økonomiske forhold. Jeg placerer (høj) fertilitet blandt disse relationer og argumenterer for, at ægteskab og moderskab er vitale for opnåelsen af 'det gode liv', for at blive en 'rigtig' person, leve lykkeligt og generere respektabilitet.

Afhandlingen er et empirisk bidrag til en dybere forståelse af hiv-positive ARV-modtageres sundhedspraksisser og erfaringer med ægteskab og moderskab. På det teoretiske plan bidrager afhandlingen til antropologiske diskussioner om respektabilitet, moralitet og 'personhood’.