Religionsvidenskab fejrer 30-års jubilæum

Institut for Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet blev etableret 1. september 1990 ved en sammenlægning af Institut for Kristendomskundskab og Institut for Religionshistorie. Kun en anelse forsinket af Covid-19 markerer vi nu 30-års jubilæum ved at se tilbage til det, der var, og ved at skue ud i fremtiden for at skimte det, der måske kommer til at blive.

Fredag 29. oktober 2021,  kl. 15:00 - 19:00

Nobelauditoriet, Nobelparken bygn. 1482, Jens Chr. Schous vej 3

Vi inviterer derfor alle gamle og nye, nuværende og tidligere studerende, medarbejdere, kollegaer, samarbejdspartere og venner af Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet til at deltage i fejringen fredag d. 29 oktober kl. 14:30-19.30. Kom og hør med om gamle dage og nye tider på afdelingen med oplæg fra både ’gamle’ og ’nye’. Der vil være præsentation af nye udgivelser (med slagtilbud og gratis eksemplarer) og en reception med bobler, mad og ord.

Sted: Nobelauditoriet, Nobelparken bygn. 1482, Jens Chr. Schous vej 3

Program:

15.00:

Velkommen ved afdelingsleder Jørn Borup og forskningsprogramleder Lene Kühle Faglige oplæg: hvor kommer religionsvidenskaben fra, hvor er den nu – og hvor går den hen?

15.10:

Professor emeritus Armin W. Geertz (Religionshistorie) Fra religionshistorie til religionsvidenskab.

15.25:

Professor emeritus Kirsten Nielsen (Gammel Testamente): Kristendomskundskab - mellem teologi og religionshistorie.

15.40:

Ph.d.-studerende Anne L. Mauritsen (Religionsvidenskab): At synge i flerstemmig resonans - Religionsvidenskabens glæder og udfordringer

15.55:

Ph.d.-studerende Mattias G. Olesen (Arabisk- og islamstudier): Det Lykkelige Århus

16.10-16.45:

Kaffe og præsentation af publikationer

16.45-17.30:

Kommentarer og spørgsmål til oplægsholderne

17.30-19.00:

Reception

Tilmelding senest 10. okt. til afdelingsleder Jørn Borup (jb@cas.au.dk)