Religionsvidenskabelig Forening: MENNESKEOFRING, TRICKS OG TRO

Foredrag v/Rane Willerslev, professor i antropologi på Aarhus Universitet

Tirsdag 12. maj 2015,  kl. 18:30 - 21:30

Tåsingegade 3, bygning 1441, auditorium 2

Hvordan ville historien om Abrahams næsten gennemførte ofring af Isak tage sig ud hvis set igennem tjuktji menneskeofringer og omvendt?

Med inspiration i Dumonts idé om, at en fremtrædende værdi har indbygget sin egen modsætning i sig, vil jeg vise, at det der fremtræder som de dominerende værdier i begge ofringstraditioner er så dybt forbundne, at tricks (hos tjuktji) bliver skyggen af tro (hos Abraham) og omvendt. På visse tidspunkter vil den ene eller den andens dominerende værdi blive fanget af sin egen skygge og på den måde slå over til sin modsætning. Denne reversibilitet skal holdes op imod en altdominerede værdi, som begge traditioner deler, nemlig den nødvendige hierarkiske distance mellem mennesket og det guddommelige. Alt dette vil tillade os at se Abrahams prøve i et nyt lys, som står i direkte modsætning til den fremherskende fortolkning: Kan det være, at det er Gud, der bliver sat på prøve af Abraham?

Religionsvidenskabelig Forenings hjemmeside