Responsivitet møder teologi

Mandag 6. maj 2013,  kl. 13:15 - 17:30

Aarhus Universitet, Nobelparken, Bygning 1453, Lokale 513

Forum for Systematisk Teologi

En filosofisk forskergruppe her i Aarhus arbejder på projektet ”eksistentiel antropologi”. De arbejder med kernefænomenet ”responsivitet”, hvor hermeneutik, krop, menneskelig eksistens m.m. betragtes som grundlæggende responsive fænomener. Begrebet stammer fra den tyske nulevende fænomenolog Bernhard Waldenfels. Der er iøjnefaldende berøringsflader mellem responsivitets-tænkning og teologisk refleksion. Derfor er det helt oplagt at etablere en tværfaglig dialog med teologi.

• 13:15: Responsivitetens hermeneutik v/ lektor i filosofi samt forskergruppeleder Thomas Schwarz Wentzer – Religionsfilosofisk respons v/ professor i etik og religionsfilosofi Svend Andersen og lektor i religionsfilosofi og videnskabsteori Lars Albinus.

• 14:45: Den eksakte berøring og kroppens responsivitet v/ post.doc. Kasper Lysemose  – Teologisk (og eskatologisk) respons v/ post.doc. i dogmatik (KU) Johanne Stubbe Teglbjærg

15:45 Pause

• 16:10: Kierkegaard, eksistentiel antropologi og den responsive eksistens v/ ph.d.-studerende Rasmus Dyring – Teologisk respons v/ ph.d.-studerende Anne Louise Nielsen

• 17:00 Diskussion