RETHINK Reformation 2017

Faculty of Arts og ProtestantismenetværketARTS

RR2017 Optakt IV: Reformation og filosofi

Aarhus Universitet, 5. maj 2017

Dette fjerde og sidste optaktsseminar til Aarhus Universitets store konference, der 1.-3. november 2017 markerer 500-året for den lutherske reformation, retter sig mod Reformationens indflydelse på filosofien og den filosofiske traditions mere eller mindre eksplicitte forhold til Reformationen og dens tankegods.

Historisk betragtet indskriver den lutherske reformation sig som en markant del af en lang række af sociale, politiske, teknologiske og idehistoriske begivenheder, der alle tenderer i retning af en omkalfatring af den bestående orden: f.eks. renæssancens genopdagelse af antikken, de italienske bystaters tiltagende magt og udfordring af pavekirken, de store opdagelser osv. Den bevægelse der går igen i sådanne begivenheder peger i retning af det menneskelige og en anerkendelse af at de store filosofiske spørgsmål må stilles med udgangspunkt ikke i den verdensorden, som skolastikken har overleveret, men med udgangspunkt i mennesket selv og dets vilkår for erkendelse, religion og moral. Skal kimen til den moderne filosofi og dens betoning af subjektivitet, individualitet, erkendelse, fornuft, frihed, oplysning etc. findes i hele denne historiske bevægelse? Eller bidrager den lutherske reformation med en særegen inspiration og drivkraft? Hvor i filosofiens tradition træffer vi på dette lutherske præg? Hvem er protestantismens filosof par excellence - Kant, Hegel? Når talen falder på protestantismens indflydelse på filosofien er det desuden svært at komme uden om de to store danske filosoffer – Kierkegaard og Løgstrup – der på hver sin måde tænker i kølvandet på den lutherske reformation. Endelig trænger spørgsmålet sig på: Hvor er tænkeren Luther selv blevet af i den filosofiske tradition?

Sted: Bygning 1441, Auditorium 1, Tåsingegade 3, 8000 Aarhus C

Program:

09.00 – 09.15  Velkomst ved prodekan Anne Marie Pahuus

09.15 – 10.15  Professor i idéhistorie Hans Jørgen Schanz (Aarhus Universitet)

”Luther og Filosofi”

Kaffe

10.30 – 11.30  Ph.D. og sognepræst ved Marmorkirken Pia Søltoft

”Kierkegaard og den udialektiske Luther – og om at henfly til nåden”

Frokost

12.30 – 13.30  Lektor i filosofi Anders Moe Rasmussen (Aarhus Universitet)

”Kant – Filosofiens Luther?”

13.45 – 14.45  Professor i teologi Svend Andersen (Aarhus Universitet)

”Gud, væren og fænomen hos K.E. Løgstrup og Jean-Luc Marion: en konfessionel divergens?”

Kaffe

15.15 – 16.15  Professor i teologi Marius Timmann Mjaaland (Universitet i Oslo)

”Den skjulte Gud og Guds død: Gudsbegrepets topologi fra Luther til Heidegger og i senmoderne filosofi”

For mere info og tilmelding: www.reformation.au.dk/optakt4RR2017