Roundtable debate: En danmarkshistorie - (in Danish)

Short presentations from below speakers: • Harald Gustafsson (Lund) • Poul Duedahl (Aalborg Universitet) • Heidi Vad Jønsson (SDU) • Louise Skyggebjerg (CBS) • Mogens Rüdiger (Aalborg Universitet) • Steen Busck (tidl. Aarhus Universitet) • Uffe Østergard (adjungeret professor, Aarhus Universitet)

Onsdag 19. maj 2021,  kl. 13:00 - 16:00

Aarhus University - Nobelparken - Building 1461-516 and/or zoom

Forskningsprogrammet

Lige siden den nationalstatslige historieskrivning opstod i midten af 1800-tallet, har den på én gang fungeret som ideologisk legitimeringsredskab og som slagsmark for stridende tolkninger. Genren har længe været omdiskuteret og flere gange forsøgt begravet under nye kritiske eller kosmopolitiske indsigter, i det mindste i faghistorikernes egne kredse. Og dog er strømmen af nationalt forankret historieskrivning endnu ikke standset.

For ganske nylig har en kreds af historikere Aarhus Universitet leveret deres eget bud på en opdateret danmarkshistorie: bogen En danmarkshistorie (Aarhus Universitetsforlag 2021, også frit tilgængelig som online undervisning: https://danmarkshistorien.dk/ooc/). Bogen er først og fremmest henvendt til historiestuderende, men også til et bredere publikum. Som undervisningsbog skal den afløse Steen Busck og Henning Poulsen (red.): Danmark historie i grundtræk (Aarhus Universitetsforlag 2000).

Blandt historikerne på Aarhus Universitet vil vi hellere markere udgivelsen med fagudviklende diskussion end med selvgod hyldest. Derfor har vi inviteret kompetente fagfæller uden for forfattergruppen til at komme med korte, skarpe kommentarer, der diskuterer, kontekstualiserer, perspektiverer eller på anden vis kommenterer aspekter af bogen efter eget valg.

Materiale til seminaret:
Anmeldelse - Det er smukt, men det er rigtigt