Sammenhænge findes! – Løgstrup, skolen og det uomtvistelige

Tværfagligt seminar

Torsdag 15. maj 2014,  kl. 10:00 - 16:00

Aarhus Universitet, bygn. 1441, aud. 1

Den 15. maj 2014 udsender Forlaget Klim to nye bøger i Løgstrup Biblioteket: Løgstrup & skolen af David Bugge og med bidrag af Bente Kasper Madsen og tekster af K.E. Løgstrup samt en nyudgivelse af K.E. Løgstrup: Det uomtvistelige (fem samtaler med Helmut Friis) med efterskrift af Peter Aaboe Sørensen. I den anledning indbydes alle interesserede til et tværfagligt seminar, hvor en række forskere vil give et indblik i Løgstrups tanker om skole, kultur, livsytring og religion.

Program:

10.00: ”Løgstrup og skolen”
Velkomst ved lektor David Bugge (Systematisk Teologi, Aarhus Universitet)

10.30: ”Løgstrup og skolen i dag”
Ved lektor Bente Kasper Madsen (VIAUC, Læreruddannelsen i Aarhus)

11.15: Kaffepause

11.45: ”Løgstrup og skolen i morgen”
Ved fhv. forstander Gunnar Kasper Hansen (Løgumkloster Refugium)

12.30: Frokostpause

13.30: ”Er religionens tid forbi? En vurdering på 35 års afstand”
Ved professor emeritus Viggo Mortensen (Systematisk Teologi, Aarhus Universitet)

14.15: Kaffepause

14:45: ”Løgstrup og Friis in memoriam. Om Helmuth Friis, de postmoderne tanker og Løgstrups univers”
Ved valgmenighedspræst Peter Hedegaard (Holstebro Valgmenighed)

15.30: ”Når det ubemærkede pløjes op i bevidstheden”
Afslutning ved undervisningsadjunkt Peter Aaboe Sørensen (Idéhistorie, Aarhus Universitet)

Seminaret, der er gratis, er åbent for alle interesserede og kræver ikke forhåndstilmelding. Det er tilrettelagt i et samarbejde mellem Løgstrup Arkivet ved Teologi (Aarhus Universitet), Idéhistorie (Aarhus Universitet) og Forlaget Klim. Ovennævnte udgivelser kan på seminaret erhverves til favørpris.

Nærmere oplysninger fås hos:

• Lektor David Bugge, Teologi, Aarhus Universitet (87162448, DB@teo.au.dk)
  • Undervisningsadjunkt Peter Aaboe Sørensen, Idéhistorie, Aarhus Universitet (87162252, idepaas@cas.au.dk)
  • Forlagsredaktør Michael Nonboe, Forlaget Klim (72344519, michael@klim.dk)