Tilliden går forud

Hvorfor er der overhovedet socialorden og ikke blot kaos? Hvori består etikkens eksistentielle grundlag? Det er spørgsmål som behandles i en ny ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet, der forsvares den 19. april.

Torsdag 19. april 2012,  kl. 13:15 - 16:30

Aarhus Universitet, Tåsingegade 3, 8000 Aarhus C, byg. 1441, aud. 1

At vi overhovedet kan kommunikere med hinanden – og derudfra handle i fællesskab – er afhængigt af, at både vi og vores samtalepartner er villige til rationelt at begrunde nogle universelle gyldighedskrav. Disse krav melder sig ved enhver kommunikation, men det er ikke os selv, der er ophav til kravene. Ved at pointere dette i sin afhandling, peger cand.theol. Carla Birgitte Nielsen på nogle afgørende træk ved den menneskelige tilværelse.

I afhandlingen: Om forholdet mellem metafysik og socialteori – en religionsfilosofisk undersøgelse af Jürgen Habermas’ sprogfilosofi i lyset af Martin Heideggers og K.E. Løgstrups tænkning radikaliserer Carla Birgitte Nielsen Habermas’ teori om kommunikativ handlen. Derved viser hun, at man ikke kan besnakke den anden til værdig tillid. Det afsæt gør det muligt at lægge et nyt begreb for dagen, som fænomenologisk set betegnes ’spontan rationalitet’ – et begreb, der henviser til en tillid, som går forud for enhver kommunikation.

Forsvaret ledes af lektor og ph.d.-programleder Morten Raffnsøe-Møller, Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund.

Yderligere info

Cand. theol. Carla Birgitte Nielsen