Verdens mest kendte robotforsker forelæser på Aarhus Universitet

Mandag den 16. april holder professor Hiroshi Ishiguro en gæsteforelæsning på Aarhus Universitet. Hiroshi Ishiguro er verdensberømt for sin forskning inden for menneskelignende robotter og har blandt andet skabt en tro kopi af sig selv, sin datter og en kendt japansk studievært.

Oplysninger om arrangementet

Mandag 16. april 2012,  kl. 17:00 - 19:00

Bartholin 1, Aud, bygning 1241, lokale 135

Filosofi

Ishiguro arbejder til dagligt på University of Osaka i Japan og står for Hiroshi Ishiguro Laboratory (ATR) i Kyoto, hvor hans berømte dobbeltgænger robot, der regnes for en af de mest avancerede robotter i verden, også hører til.  ”Geminoid” er navnet på hans tvilling, som Ishiguro selv kalder kopien.

Mandag den 16. april er det den ægte vare, der aflægger Aarhus Universitet et besøg og holder en gæsteforelæsning.

Gæsteforelæsningen er åben for alle og finder sted:

Mandag den 16. april kl. 17-19 i Bartholin 1, Aud, bygning 1241, lokale 135.

Titlen på professor Ishiguros forelæsning er: Understanding humans by building humanoids and androids

Bag arrangementet står en tværfaglig forskergruppe på Aarhus Universitet, der sammen med professor Ishiguro fra Osaka Univeristy og hans team fra Hiroshi Ishiguro Laboratory (ATR, Kyoto) er ved at starte et samarbejde op omkring de mere humanistiske aspekter af robotteknologi.

Det er i den anledning, han besøger Aarhus Universitet. Desuden vil professor Ishiguro og hans team sammen med forskergruppen fra Aarhus Universitet udstille en af hans andre robotter, ”Telenoiden”, på CareWare 2012, en konference der finder sted i Aarhus fra onsdag den 18. april til torsdag den 19. april.