Who is a hindu? - Nationalismens religiøse rødder i Indien

Oplæg v/Dorte Effersøe i Studenterforeningen for Indisk Religion.

Onsdag 8. marts 2017,  kl. 16:15 - 17:30

Jens Chr. Skous Vej 3, lokale 125, bygning 1453

I 1923 skrev Vinayak Damodar Savarkar en lille bog, Hindutva - Who is a Hindu?, der fik stor betydning for Indiens nationalisme. I sin samtid var Savarkar en nationalistisk modpol til den ikke-voldelige fraktion, som især Gandhi repræsenterede. I dag refererer Indiens siddende premierminister, Narendra Modi, til Savarkar som et politisk forbillede. Savarkar har således påvirket det politiske billede helt op til nutiden.

SIR er glade for at kunne præsentere cand.mag. Dorte Effersøe, som i sit oplæg fokuserer på, hvordan Savarkar anvender religiøse markører og mytologiske virkemidler i Hindutva, dels i sin definition af nationen, dels i sin argumentation for, hvem der er Indiens retmæssige befolkning. Savarkar benytter i høj grad religiøse skel som markør for, hvem landet bør tilhøre, hvorfor der er tale om en nationalisme, der kommer til udtryk i religiøse termer. Vi skal se, hvordan Savarkar definerer folket dobbelt ved både at sige, hvem 'vi' er, og hvem 'de' er, samt hvilke undtagelser, der er. Savarkar baserer sin definition af nationen på kærlighed og kulturelle og biologiske karakteristika, men Dorte vil vise, at de alle har grund i religion og mytologi. Dorte vil ydermere vise, at Savarkar derved redefinerer begrebet 'Hindu' til også at omfatte sikher, jainer, buddhister og visse typer af ateister.

Gratis adgang - mulighed for at købe kage og kaffe!