Presserum: Borgring

Om

I september 2014 offentliggjorde arkæologer fra Danmarks Borgcenter og Aarhus Universitet fundet af en borg fra vikingetiden på Vallø Stifts marker vest for Køge. Det var det første fund af sin art i Danmark i mere end 60 år. Siden har arkæologerne ventet med spænding på resultaterne af de naturvidenskabelige dateringer af borgen.
Nu er de første resultater dukket op – du kan her på siden læse mere om Borgring, som Danmarks nye vikingborg kaldes, og hente pressefotos.

Danmarks Borgcenter
Museumsinspektør, arkæolog, Nanna Holm
+45 3119 0648, nh@museerne.dk

Professor, arkæolog Søren Sindbæk
+ 45 2280 6539, farksms@cas.au.dk

Video

3D rekonstruktion af vikingeborgen Borgring, nær Køge. Rekonstruktionen er produceret af Arkæologisk IT for Borgring projektet.  Rekonstruktionen bygger på resultater af udgravninger og surveys foretaget af Aarhus Universitet og Museum Sydøstdanmark 2014. Dele af rekonstruktionen er hypotetiske, bl.a. er der endnu ikke fundet sikre spor af borgens huse.

Pressemateriale

Udvalgt medieomtale