Hit med historien! Kulturkamp og kristendom i kejsertiden

Hvad gør man, når man anklages for at være en incestuøs æseltilbedende hundeholder og trues med at blive kastet for løverne?

Tirsdag 9. maj 2023,  kl. 15:00 - 16:00

Antikmuseet

Klassiske Studiers seminarrække

Hit med historien! Kulturkamp og kristendom i kejsertiden

Hvad gør man, når man bliver anklaget for at være en incestuøs æsel-tilbedende hundeholder og truet med at blive kastet for løverne? Man sætter sig selvfølgelig ned og skriver en kronologi over græsk og gammel testamentelig historie. Det lyder måske ikke ligefrem som den mest oplagte reaktion, ikke desto mindre var historieskrivning og historiske argumenter en central del af de tidlige kristnes forsøg på at forsvare sig mod sådanne anklager. Et nyt forskningsprojekt på Klassiske Studier vil undersøge den interaktion der foregik mellem kristne og ikke-kristne intellektuelle i det 1. til 4. årh., samt den  omfortolkning af fortiden dette førte til. Kom og hør hvordan projektet er blevet lagt an og er kommet fra start!

Foredrag af:
Christian Thrue Djurslev, Tue Søvsø og Valeria Dessy (AU)

Organiseret af:
Klassiske Studiers seminarrække F2023