Andreas Roepstorff ansættes som ny institutleder

Professor og viceinstitutleder Andreas Roepstorff er fra 1. april 2022 ansat som ny institutleder på Institut for Kultur og Samfund.

Det bliver den nuværende viceinstitutleder for forskning på Institut for Kultur og Samfund, professor Andreas Roepstorff, der får til opgave at fortsætte den gode udvikling, instituttet er inde i, som ny institutleder. Han afløser Bjarke Paarup, der efter ti år som institutleder på IKS vender tilbage til udgangspunktet som forsker ved Afdeling for Antropologi.

Andreas Roepstorff er uddannet som både antropolog og biolog. Han er en internationalt anerkendt professor i hjerne- og kognitionsforskning, som gennem sit mangeårige virke som centerleder ved Interacting Minds Centre har været en stærk generator for tværfagligheden, hvilket også har resulteret i store forskningspriser, hvor han anerkendes for sin nytænkende og tværvidenskabelige forskning i menneskers kultur og biologi.

Det er derfor også glædeligt for dekan Johnny Laursen, at en så stærk kapacitet skal fortsætte den positive udvikling på instituttet og bidrage til at styrke organisationen:

”Det glæder mig meget, at vi nu kan ansætte Andreas Roepstorff som ny institutleder på Institut for Kultur og samfund. Andreas er kendt på Aarhus Universitet for sin indsats for nybrydende, tværgående forskning, og for sit bidrag til det nationale samarbejde om at bedre videnskabernes vilkår. Jeg er sikker på, at vi med ham vil se en fortsættelse af den fine faglige fremgang, som instituttet længe har set, og desuden få et vigtigt bidrag til fakultetsledelsens arbejde,” siger Johnny Laursen.

Komplekse problemer kræver interdisciplinære tilgange

Da Andreas Roepstorff for halvandet år siden tiltrådte som viceinstitutleder for forskning, lød det fra ham:

”Forskningen ved IKS er fantastisk, den berører fortid, nutid og fremtid, natur og kultur, i det store og i det små. De seneste år har der været en kraftig vækst, blandt andet på grund af bevillinger fra andre steder end de Frie Forskningsråd og de ’klassiske’ humaniorafonde. De kompetencer, vi har på IKS, er særdeles relevante i forhold til en række komplekse problemer, som kræver interdisciplinære tilgange. Jeg håber som viceinstitutleder for forskning at kunne bidrage til at understøtte nye initiativer og satsninger, gerne på tværs af afdelinger og centre. Jeg er stolt over at komme med i institutledelsen og glæder mig til komme i gang.”

Det interdisciplinære samarbejde vil stadig være et fokuspunkt på instituttet, fortæller Andreas Roepstorff, der som ny institutleder også sætter ord på, hvad der ellers kommer til at ske i den nærmeste fremtid:

”IKS er et fantastisk institut. Her er kreativt, rummeligt, fagligt og inspirerende. Det er en stor ære at være med til at føre de kvaliteter fremad. Vi står indlysende i en kompliceret og konfliktfyldt tid. At navigere i den fordrer indsigter i kultur og samfund. Det er et vidensberedskab, som ikke kan etableres fra den ene dag til den anden. Jeg tror, vi de kommende år vil se, at faglig viden og grundforskning kan give vigtige værktøjer til at navigere alle disse usikkerheder. Det har ikke blot relevans for de videnskabelige miljøer, men kan påvirke studerende, og samarbejdspartnere i og uden for universitetet,” fortæller Andreas Roepstorff.

Andreas Roepstorff, Professor
Institut for Kultur og Samfund