Teologiforsker Elisa Uusimäki modtager nordisk forskningspris

Lektor i teologi, Elisa Uusimäki, har fået tildelt den nordiske forskningspris Nils Klim-prisen, der gives til en ung forsker i Norden, som har begået fremragende forskning inden for sit felt.

Arts-forsker Elisa Uusimäki modtager dette års nordiske forskningspris Nils Klim-prisen.

’En særdeles dygtig akademiker inden for sit felt.’

Sådan lyder ordene om Arts-lektor Elisa Uusimäki, der netop har modtaget den nordiske forskningspris, Nils Klim-prisen, for sin forskning i den antikke jødedoms litteratur og kultur.

Hæderen uddeles hvert år af Universitetet i Bergen til en ung, nordisk forsker under 35 år, som har begået fremragende forskning inden for fagområderne humaniora, samfundsvidenskab, jura og teologi, og valget er denne gang faldet på Elisa Uusimäki, der siden 2020 har haft sit virke ved Afdeling for Teologi på Arts.

”Hun kombinerer ekspertise om litteratur og fortolkning med vidtrækkende sprogkundskaber, når hun dykker dybt i tekster og materiale, som er højest relevante for vores historiske forståelse af antikken,” lyder det blandt andet i Nils Klim-komitéens begrundelse.

Med prisen følger samtidig et beløb på 500.000 norske kroner.

Øget forståelse for antikkens jødedom

Elisa Uusimäkis forskning spænder konkret fra studier i antikkens jødiske visdomstænkning, etik og religiøse forestillinger til mere analytiske undersøgelser af tekstmaterialet ved hjælp af teorier inden for køn og intertekstualitet.

Elisa Uusimäki selv forklarer, at det overordnede mål med hendes forskning er at øge forståelsen af antikkens religiøse tekster og traditioner.

”Mit udgangspunkt her er den jødiske tradition, som jeg søger at analysere som en del af antikken i det østlige middelhavsområde. Der er stor afstand i tid og rum mellem mig, og dem, jeg forsker i, men kilderne har fortsat betydning for nutiden. Mange kulturer i verden baserer sig på disse tekster og traditioner på forskellige måder, og de har dermed fortsat betydning for, hvordan folk lever og tænker i dag,” siger Elisa Uusimäki.

Nils Klim-prisen bliver uddelt sammen med den internationale forskningspris Holbergprisen ved en officiel ceremoni på Universitetet i Bergen den 9. juni.

Yderligere information

Elisa Uusimäki, lektor