Else Roesdahl modtager Erik Westerby-prisen

Den største pris inden for arkæologi i Danmark, den prestigefyldte Erik Westerby-pris, går i år til Else Roesdahl, der er professor emerita på Afdeling for Arkæologi og Kulturarvsstudier ved Aarhus Universitet.

Else Roesdahl er en anerkendt dansk arkæolog og historiker, som siden 1996 har været ansat som professor på Aarhus Universitet. Hun modtager i år den største pris inden for arkæologi i Danmark, den prestigefyldte Erik Westerby -pris.

Hun modtager hovedprisen på 100.000 kroner som anerkendelse for sin livslange indsats inden for forskning og formidling af især vikingetiden samt dansk middelalderarkæologi i bredere forstand.

Else Roesdahl har skrevet speciale om vikingeborgen Fyrkat ved Hobro, som hun selv har været med til at undersøge. Siden 1996 har hun været professor på Aarhus Universitet med speciale i vikingetid, hvilket har resulteret i mange publikationer, herunder bøgerne Danmarks Vikingetid og Vikingernes Verden, der begge er udkommet i flere oplag og oversat til flere sprog. Else Roesdahl blev i 2007 ridder af Dannebrogordenen af 1. grad.

Prisen overrækkes torsdag den 12. maj 2022 kl. 14.30 i Nationalmuseets Festsal af Rane Willerslev, der er formand for Erik Westerby-Fondet og direktør for Nationalmuseet.

Fakta om prisen

Erik Westerby-Fondet er oprettet til minde om Erik Westerby (1901-1981), der ydede en banebrydende indsats ved udforskningen af den ældre stenalders levn i Danmark. Fondet har uddelt Erik Westerby Prisen næsten hvert år siden 1983.

Omtale på baggrund af pressemeddelelse fra Nationalmuseet.