Forårsseminar 2023 om bekendelsesskrifterne - forholdet mellem jura og teologi

Tirsdag den 16. maj 2023, kl. 13-17, afholdes forårsseminar over emnet "Bekendelsesskrifterne – forholdet mellem jura og teologi". Seminaret finder sted på Aarhus Universitet, Jens Chr. Skous Vej 2, bygning 1485, lokale 123, 8000 Aarhus C.

Hvilken kirkeretlig status har folkekirkens bekendelsesskrifter? Det spørgsmål har på det seneste igen været til debat og er gennem tiden løbende blevet drøftet. På dette forårsseminar ønsker vi at stille skarpt på bekendelsesskrifterne. Hvad er bekendelsesskrifter overhovedet? Er de nødvendige for det at være evangelisk-luthersk kirke, og hvilke udfordringer giver de? Hvilken juridisk-normativ betydning har de? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi ud fra forskellige indfaldsvinkler ønsker at belyse nærmere.

PROGRAM:

Kl. 13.00-13.10. Velkomst.

Kl. 13.10-13.40. Professor, dr.theol. Anders-Christian Jacobsen, Aarhus Universitet: Er bekendelser nødvendige for at være kirke?

Kl. 13.45-14.15. Professor (mso), cand.theol., ph.d. Bo Kristian Holm, Aarhus Universitet: De lutherske bekendelser og den lutherske kirke – om det lutherske kirkebegrebs kerne og udfordringer.

Kl. 14.20-14.50. Professor, cand.jur., ph.d. Bettina Lemann Kristiansen, Aarhus Universitet: Et retssociologisk blik på bekendelser. Hvad vil det sige, at folkekirken er den evangelisk-lutherske kirke? Og hvilket forhold sætter det mellem kirken og dens medlemmer?

Kl. 14.50-15.20. Pause.

Kl. 15.20-15.50. Folketingets fhv. ombudsmand, professor em., dr.jur. Hans Gammeltoft-Hansen: Bekendelse og tilsyn – Confessio Augustana – normativ teologi?

Kl. 15.55-16.05. Professor (mso), dr.theol. Peter Lodberg, Aarhus Universitet: Opsamling og oplæg til samtale.

Kl. 16.10–17.00. Debat.