Aarhus Universitets segl

Helle Strandgaard Jensen er ny professor i kultur- og digitalhistorie

Helle Strandgaard Jensen er udnævnt til professor i kultur- og digitalhistorie ved Afdeling for Historie på Aarhus Universitet. I sit professorat skal hun styrke både det digitalhistoriske og det kulturhistoriske felt.

Foto af Wilfred Gachau

Helle Strandgaard Jensen fortæller om sit professorat:

”Jeg er blevet ansat til at fremme både det digitalhistoriske og det kulturhistoriske felt samt overlappet mellem dem. Det handler om at undersøge, hvordan digitale processer har påvirket moderne kulturformer, og omvendt, hvordan kulturelle forandringer, i sammenhæng med politiske, økonomiske og sociale faktorer, har formet digitale strukturer.”

De kommende år vil hun lede ERC-projektet Changing Childhoods in the Early Era of the WWW (WEB CHILD), som undersøger internettets indflydelse på moderne barndom i Danmark, Sydkorea og USA. Projektet handler samtidig om at udvikle digitale redskaber, der kan hjælpe historikere med at forstå og bruge det arkiverede internet som kildemateriale.

”Når man tænker på internettets betydning i dag, så er det en stor udfordring, at historikere ikke har redskaberne til at arbejde med det som kilde, fordi det forhindrer os i at forstå det moderne samfunds historie. Sammen med mit team giver jeg dem de redskaber.”

Internettets historiske rødder og magtforhold
Ser man længere frem, ønsker Helle Strandgaard Jensen at belyse internettets betydning for det moderne liv – kulturelt, socialt og politisk. Hun peger på, at forholdet mellem Europa og USA og afhængigheden af amerikanske techgiganter har dybe historiske rødder, som det er vigtigt at forstå.

”Hvis vi skal forstå – og måske også ønsker at ændre på – de magtforhold vi ser i dag, er det afgørende at undersøge disse historiske rødder og deres sammenhæng med internettet og den tekniske infrastruktur, der har muliggjort dem,” siger hun.

Et professorat i krydsfeltet mellem kultur, barndomshistorie og digitalisering
Bag udnævnelsen ligger mange års forskning i, hvordan kultur og teknologi gensidigt former hinanden – og en vedvarende nysgerrighed efter at forstå, hvordan både barndom, medier og historiefagets metoder har forandret sig gennem tiden og ind i den digitale tidsalder.

Barndomshistorie har været en interesse for Helle Strandgaard Jensen, lige siden hun skrev speciale om oprettelsen af Danmarks Radios børne- og ungdomsafdeling. I hendes forskning har hun vist, at den måde, barndom defineres på i et givent samfund, fortæller utroligt meget om de kulturelle værdier og normer, som findes blandt de voksne i forskellige politiske og professionelle grupperinger.

”Barndommen kan ses som arena, hvor forskellige dele af samfundet definerer, hvordan de tænker, at fremtidens borgere skal være – både intellektuelt og følelsesmæssigt. Og det har forandret sig utroligt meget bare fra anden verdenskrig og frem til i dag,” fortæller hun.

Gennem årene har hendes forskning bevæget sig fra medie- og kulturhistorie til digitalhistorie, hvor hun undersøger, hvordan nye teknologier ændrer både samfundet og selve historiefagets praksis. ”Jeg er rundet af et næsten analogt historiefag, men lever nu i en virkelighed, hvor digitalisering forandrer alt – også historien som fag,” siger hun.


Kontakt
Helle Strandgaard Jensen, professor
Afdeling for Historie og Klassiske Studier
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Mobil: +45 2720 1234
Mail: hs.jensen@cas.au.dk