Historikere fra Aarhus Universitet med unikt online undervisningstilbud

Et kæmpe projekt, som forskere på Afdeling for Historie har arbejdet på i over to år, nærmer sig nu sin afslutning. Det betyder, at alle interesserede fra i dag kan tilgå et gratis og frit tilgængeligt online course i danmarkshistorien.

Foto: Ida Jensen AU Foto

”Velkommen til Aarhus Universitets Open Online Course i danmarkshistorie” står der med store bogstaver på forsiden af en spritny hjemmeside. Idéen til kurset fik lektor i historie, Niels Brimnes, for et par år siden og med en bevilling fra Spar Nord Fonden, er kurset nu så godt som realiseret.

Kurset dækker perioden fra den tidlige middelalder omkring år 1050 til i dag og er opdelt i otte lektioner. Hver lektion består af en tekst, der beskriver periodens politiske, samfundsmæssige, økonomiske og kulturelle forhold. Dertil kommer en række korte film, hvor forskerne fortæller om centrale udviklingstræk i de enkelte historiske perioder. Hver lektion kan afsluttes med en quiz.

”Ideen til kurset blev udviklet over middagsbordet derhjemme,” fortæller lektor Niels Brimnes og uddyber:

”Min kone arbejder med IT og har haft stort glæde at følge MOOCs ved internationale universiteter. På grund af danmarkshistorien.dk stod vores afdeling jo unikt godt rustet til at udvikle digitale undervisningsformater til vores egne studerende, og samtidig tilbyde et solidt forskningsbaseret kursus, som hele Danmarks befolkning har mulighed for at tage.”

Han glæder sig samtidig over, hvis kurset kan fungere både som fjernundervisningshjælp og velfunderet folkeoplysning i en tid, hvor Corona udfordrer gængs undervisningspraksis, og folk i øvrigt er afskåret fra mange andre aktiviteter.

Behovet for online undervisning ekstra stort nu

Det omfattende materiale er udarbejdet af en række forskere fra Afdeling for Historie og Klassiske Studier ved Aarhus Universitet - herunder to af afdelingens professorer, Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen, som også har stået for den faglige redaktion af indholdet og billeder i samarbejde med Mette Frisk Jensen og Anne Sørensen, seniorrådgivere på danmarkshistorien.dk.

”Vi mangler ca. ti film for at være helt færdige, men vi har valgt at åbne op nu, hvor behovet for online undervisning er ekstra stort. Det er vigtigt at understrege, at alt materialet til kurset er gratis og frit tilgængeligt fra Aarhus Universitets hjemmeside danmarkshistorien.dk.,” lyder det fra Mette Frisk Jensen, der har været projektleder på udviklingen af kurset.

”Man kan selv bestemme, hvornår man vil tage kurset, og om man vil igennem alle lektionerne eller blot enkelte, hvis man nu fx interesserer sig mere for middelalderen end historien i det 20. århundrede - eller omvendt. Det kræver ikke et særligt login at deltage. Via forsiden får man adgang til kursets otte lektioner med både tekst, film og quizzer,” fortæller Mette Frisk Jensen.

Og apropos quiz – ”Hvad blev Danmark kåret til af EU-Kommissionen i 2018?” Find svaret og mange andre her: https://danmarkshistorien.dk/ooc/

Niels Brimnes, lektor

Mail: hisnb@cas.au.dk