Karen Gram-Skjoldager ansættes som ny viceinstitutleder på IKS

Karen Gram-Skjoldager skal være viceinstitutleder for forskning på Institut for Kultur og Samfund.

Det er ikke længe siden, at Karen Gram-Skjoldager fik en ny titel som professor i historie med virkning fra 1. januar 2024, men nu kommer der en ny titel mere. Fra 1. november indtræder hun som viceinstitutleder for forskning på Institut for Kultur og Samfund, og tankerne om udviklingsplanerne er så småt i gang.

”Jeg er meget interesseret i, hvordan vi kan udvikle vores forskningsorganisering på instituttet på en måde, så den både styrker de faglige fællesskaber, der danner grundlaget for mange af vores uddannelser, og samtidig åbner flere veje og mødesteder for tværfaglig forskningsudvikling. Personligt ser jeg det som et stort privilegium at få lov til at arbejde med forskning på et institut, der har så stor en faglig bredde og så respektindgydende højt et forskningsniveau som Institut for Kultur og Samfund. Jeg glæder mig til at komme rundt i fagmiljøerne og høre om alle de ideer og projekter, der er i gang og undervejs.”

Der venter den nye viceinstitutleder en række opgaver og udfordringer, men Karen Gram Skjoldager er ikke i tvivl om, hvad den første bliver, når hun møder ind den 1. november.

”Det er et nemt spørgsmål. Min tiltrædelse falder sammen med udrulningen af en stor forskningsevaluering, der i løbet af det næste års tid bliver rullet ud på tværs af AU- Min første opgave bliver derfor at få tilrettelagt en god og gennemsigtig evalueringsproces, hvor fagmiljøer og forskere oplever en reel inddragelse og kan se meningen med at etablere et fælles overblik over instituttets forskningsaktiviteter. Selvom jeg er historiker og holder meget af at skrive analyser i bakspejlet, håber jeg samtidig, at evalueringen kan blive en anledning til at tage nogle gode, fremadrettede diskussioner om, hvordan og hvorhen vi gerne vil udvikle forskningen på Institut for Kultur og Samfund i de kommende år.”

Karen Gram Skjoldager fortæller, at hun fortsætter med sin forskning, og at hun også håber at få tid til noget ph.d.- og specialevejledning. Undervisning på egne kurser er til gengæld parkeret for en stund. Karen Gram afløser Andreas Roepstorff, der er blevet direktør for AIAS.

Karen Gram-Skjoldager
Mail: hiskgs@cas.au.dk