Mette Møller - Ny ph.d.-studerende ved afdeling for Historie og Klassiske Studier

Mette Møller er indskrevet som ph.d.-studerende pr. 1. februar og skal arbejde på et projekt med fokus på på det sammensatte danske eksilmiljø, som opstod og udviklede sig i London under besættelsen.

Mit navn er Mette Møller, jeg er uddannet cand. mag. fra Aarhus Universitet, og per 1. februar 2023 starter jeg som ph.d.-studerende ved Institut for Kultur og Samfund, Afdeling for Historie. Jeg bliver en del af et team, som yderligere består af lektor og forskningsprogramleder Karen Gram-Skjoldager, lektor og ph.d. Niels Wium Olesen – som også er min vejleder - samt postdoc Jacob Vrist Nielsen. Vores fælles projekt bærer titlen Denmark in Exile. Practicing Displaced Politics 1940-1945, og jeg vil i mit arbejde have fokus på det sammensatte danske eksilmiljø, som opstod og udviklede sig i London under besættelsen. Målet er en beskrivelse og vurdering af eksilmiljøet, dets medlemmer og de mange aspekter af den forlagte modstandskamp – eksilaktivismen – udvirket af danskerne i London. Londonmiljøet og dets medlemmers roller i de bredere politiske netværk i SOE og Foreign Office samt en afdækning af kontakter og samarbejde med det danske eksilmiljø i Stockholm vil også være en del af projektet. Jeg ser meget frem til arbejdet, og jeg glæder mig til at møde kolleger og studerende på instituttet.

Konktakt:
Mette Møller