IKS får ny afdeling med Josh Skewes som afdelingsleder

Josh Skewes bliver afdelingsleder, når Institut for Kultur og Samfund får en ny afdeling, der samler to nuværende og velkendte centre - Interacting Minds Centre og Center for Humanities Computing.

Når Institut for Kultur og Samfund den 1. september får en ny afdeling, bliver det med Josh Skewes i front. Han er lektor i kognitionsvidenskab og har en ph.d. i filosofi og kognitiv neurovidenskab fra Aarhus Universitet. Hans forskningsfelt omfatter blandt andet matematiske modeller for kognition og anvendelser af kognitiv videnskab. Afdelingen, han skal lede, kommer til at hedde Culture, Cognition and Computation (CCC).

”Det er med stor glæde, at jeg kan byde Josh Skewes velkommen som afdelingsleder på Culture, Cognition and Computation. Josh har stor erfaring som afdelingsleder fra Afdeling for Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik – en rolle han fortsat vil varetage. Josh træder ind i institutledelsen og de to nuværende centerledere, Christine Parsons og Kristoffer Nielbo, træder ind i forskningsudvalget for også her at skabe et organisatorisk ophæng, som kan være gavnligt for alle,” fortæller institutleder Andreas Roepstorff.

Baggrunden for beslutningen om at samle de to nuværende centre, Interacting Minds Centre (IMC) og Center for Humanities Computing (CHC), i en ny afdeling har været at få dem bedre indlejret i institutstrukturen.

"Den første store opgave bliver at få vores afdelingsorganisation på plads. Jeg vil gerne sikre mig, at alle på den nye afdeling føler, at deres stemme er inkluderet ikke kun i strategiske og operationelle beslutninger på deres centre, men også på instituttet og på Arts," fortæller den nye afdelingsleder Josh Skewes.

Han er, som nævnt, ikke uvant med rollen som afdelingsleder. De seneste fem år har han været udlånt til Institut for Kommunikation og Kultur som afdelingsleder på Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik, hvor han også har været en del af arbejdsgruppen bag nye uddannelser i kognitionsvidenskab. Han fortsætter i en dobbelt afdelingslederrolle indtil udgangen af ​​2025.

Ser frem til opbygning af den nye afdeling

I sit nye job ser Josh Skewes frem til at kunne bidrage til opbygning af den nye afdeling:

"Jeg nyder at være med til at bygge ting op. De nye kognitionsvidenskabelige uddannelser – og den faglige udvikling af sprogvidenskaben – har de seneste fem år fyldt næsten hele mit arbejdsliv. Det har været fantastisk, og jeg ser frem til at opbygge det nye CCC. Vi håber at skabe en ny organisation omkring vores kognitionsvidenskabelige laboratorium på IMC, og jeg håber at se CHCs uddannelsesprofil konsolidere sig. Jeg er også ved at udvikle nye uddannelsesinitiativer inden for computational cognitive science med Radboud Universitet i samarbejde med prof. Iris van Rooij, der har et gæsteprofessorat på IMC," fortæller Josh Skewes.