Sanne Andersen Hansen - Ny ph.d. ved afdeling for Religionsvidenskab

Sanne starter som ph.d. ved instituttet d. 1. februar og skal arbejde med projektet: Levet religion til udstilling i fortids-, nutids- og fremtidsperspektiver – som en aktiv del af kulturhistoriske museer

Mit navn er Sanne, jeg er 30 år og er for nyligt flyttet sammen med min kæreste i en dejlig lejlighed tæt på Nobelparken. Jeg blev uddannet cand.mag. i religionsvidenskab ved AU i 2016, og har siden 2017 arbejdet på projektet Kirken i byen ved Aarhus Stift. Her har jeg nydt muligheden for at beskæftige mig med danskernes forhold til religion og den danske folkekirke, og i stor grad har gjort brug af min faglige viden.

Nu glæder jeg mig meget til at starte som ph.d. i forskningsprojektet Religion – Living Cultural Heritage, hvor jeg kan trække på mine erfaringer, når jeg skal bidrage til at undersøge hvordan religion kan blive en integreret del af kulturhistoriske museer. Mit projekt har jeg givet den lette titlen Levet religion til udstilling i fortids-, nutids- og fremtidsperspektiver – som en aktiv del af kulturhistoriske museer og her skal jeg i tæt samarbejde med Den Gamle By, kortlægge og udvikle på fremstillingen af religion i museet. Jeg vil arbejde med religion i en bred forståelse, og tage teoretisk udgangspunkt i begrebet lived religion, der er et forskningsfelt, som ser på individets religiøse praksis i hverdagen, og forudsætter en bred religionsdefinition. Her er religion mere end det der sker i de institutionaliserede religionsformer, og det bidrager med en teoretisk ramme for arbejdet med individets religiøsitet, som ellers kan forekomme meget diffust og ustruktureret.