Aarhus Universitets segl

Åbent hus på Masteruddannelsen i humanistisk sundhedsvidenskab og praksisudvikling

Følg en hel dag på uddannelsen sammen med de nuværende studerende, og få på den måde en forsmag på, hvad det vil sige at læse uddannelsen.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Søndag 6. marts 2022,  kl. 09:15 - 16:00

Sted

Bygning 1481/lokale 239, Jens Chr. Skous Vej 4, 8000 Aarhus C

Er du interesseret i praksisudvikling inden for sundhedsprofessionerne? Ønsker du at oparbejde nye kompetencer i tværfagligt arbejde? Nye indsigter i etik og værdier? Ønsker du nye perspektiver på praksis og indsigt i de spændende potentialer for sundhedsfremmende praksis, der ligger i samarbejder, der går på tværs af f.eks. sundhedsinstitutioner og andre aktører, der arbejder med sundhedsfremme, såsom kulturinstitutioner?

Så kom til Åbent hus på Masteruddannelsen i humanistisk sundhedsvidenskab og praksisudvikling på Aarhus Universitet.

Her følger du en hel dag på uddannelsen sammen med de nuværende studerende og får på den måde indblik i livet som masterstuderende. Vi trakterer med en let frokost og kaffe, frugt og kage. Ved tilmelding gives der adgang til forelæsningernes tekstmateriale.

Der er et begrænset antal pladser. Tilmeldingen er gratis, men forpligtende. Vi beder om at kun reelt interesserede personer tilmelder sig.

Program

09.15 – 12.00

Patologi og potentiale – Sygdom og sundhed i fænomenologisk perspektiv
(Rasmus Dyring)

I denne forelæsning lægger vi et fænomenologiske perspektiv på sygdom og sundhed. En af fænomenologiens store forcer er dens begreb om mulighed og evne til at beskrive – meget minutiøst – hvordan meningsfulde handlemuligheder konstitueres i vores livsverdener.

Dette er særligt interessant i en medicinsk sammenhæng, hvor der er fare for, at det kliniske blik på sygdom medfører en patologisering af hele det menneske, der er ramt af sygdommen.

Vi vil i denne sammenhæng bruge fænomenologiske greb til at pege på potentialerne, der gemmer sig bag patologierne med særlig anknytning til demens og overvægt.

Udover en indføring i nøglebegreber fra teksterne, vil jeg påpege, hvorledes fænomenologiens blik for ”mulighed” skal bidrage til praksisudvikling i et større forsknings- og udviklingsprojekt, som jeg er forskningsleder på: Mulighedernes vinduer: Hverdagskreativitet som gundvilkår og ressource i livet med demens.

  • Dyring, R. og L. Grøn. 2021. ”Ellen and the Little One: A Critical Phenomenology of Potentiality in Life with Dementia.” Anthropological Theory. DOI: 10.1177/14634996211010512
  • Grøn, L. 2017. “The Tipping of the Big Stone—And Life itself. Obesity, Moral Work and Responsive Selves over Time.” Culture, Medicine, and Psychiatry 41: 267–283
  • Kontos, P. 2006. “Embodied Selfhood: An Ethnographic Exploration of Alzheimer’s Disease.” I Leibing, A. og L. Cohen (eds) Thinking about Dementia: Culture, Loss, and the Anthropology of Senility. 157-179. New Brunswick: Rutgers University Press.
12.00-13.15 Frokostpause med let tapas-anretning
13.15 – 15.00 

Kultur og Sundhed – Et tværfagligt felt
(Anita Jensen)
Forskning viser, at deltagelse i kunst- og kulturaktiviteter kan forbedre både mental og fysisk sundhed på forskellige måder. Det gælder målbare effekter på livskvalitet og trivsel såsom fysisk sundhed og rehabilitering.

På kultur- og sundhedsområdet findes forskellige videnskabsområder med forskellige perspektiver på viden og sundhed. Forelæsningen introducerer disse perspektiver og giver en overordnet forståelse af det tværfaglige område kultur og sundhed med vægt på Norden og Storbritannien og forskellige vigtige domæner på området præsenteres.

Forelæsningen introducerer kultur- og sundhedsfeltet, som er et tværfagligt felt, der omfatter forskellige metoder til at tilegne sig viden med rødder i forskellige discipliner, og som kombinerer målemetoder fra medicin og sundhedsvidenskab med kvalitative, fortolkende perspektiver fra humaniora. Forelæsningen giver indblik i disse perspektiver og præsenterer desuden nogle konkrete projekter inden for kultur- og sundhedsområdet.

  • Clift, S. & Camic, P. 2016. “Introduction to the field of creative arts, wellbeing and health: Achievements and current challenges”. I: Stephen Clift & Paul M. Camic (red.), Oxford Textbook of Creative Arts, Health, and Wellbeing: International perspectives on practice, policy, and research. 3-10. Oxford: Oxford University Press.
  • Jensen, A, Torrissen, W. & Stickley, T. 2020. Arts and public mental health: exemplars from Scandinavia. WHO Public Health Panorama. 6(1): 193 – 200. apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331582/php-6-1-193-200-eng.pdf 
  • Jensen, A. 2019. “Culture Vitamins - An Arts on Prescription project in Denmark.” Perspectives in Public Health 139(3): 131-136. DOI: 10.1177/1757913919836145
  • Tomlinson, A., Lane, J., Julier, G., Grigsby Duffy, L., Payne, A., Mansfield, L., ... & Victor, C. 2018. “A systematic review of the subjective wellbeing outcomes of engaging with visual arts for adults (“working-age”, 15-64 years) with diagnosed mental health conditions.”
  • Jensen, A. 2017. ”Udfordringer og muligheder i det tværfaglige arbejde i kultur- og sundhedspraksis”. I: Anita Jensen (red), Kultur og sundhed – en antologi. 51-72. Århus: Turbine Akademiske.
15.15 – 16.00 Information om masteruddannelsen til interesserede gæster

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til uddannelsen eller til Åbent hus-arrangementet, kan du kontakte uddannelsens faglige koordinator, lektor Rasmus Dyring, på filrd@cas.au.dk.