Antropologer fra AU, KU og AAU debatterer velfærdsstat og konkurrencestat

Onsdag 6. maj 2015,  kl. 12:30 - 14:00

Moesgaard, Aud 1 (4206-117)

Contemporary Ethnography

I seminarserien Kitchen Table præsenterer forskningsprogrammet Contemporary Ethnography:

Mikkel Rytter (AU), Maja Højer (AAU) og Stine Krøijer (KU):

“Fra velfærd til konkurrence? Regional etnografi og antropologiens kritiske potentiale”

Abstract:
I de sidste årtier er det blevet diskuteret, om den velfærdsstat, der har tegnet Danmark i efterkrigstiden, er under afvikling. Særligt efter finanskrisen i 2007 har ’konkurrencestaten’ (Pedersen 2011) taget form og manifesteret sig gennem reformer af kommunerne, sundhedssektoren, politiet, folkeskolen og universitetet samt en ’flexicurity-model’, der er udfordret som følge af massiv arbejdsindvandring og nye dagpengeregler.

Den regionale skandinaviske etnografi har været karakteriseret ved ’gatekeeping concepts’ (Fardon 1990) som fx lighed, enshed, tryghed og fælleskab. Disse begreber er historisk knyttet til udformningen af det danske velfærdssamfund herunder højskole- og andelsbevægelse, arbejder- og middelklasse, foreningsliv, institutioner samt sociale omgangsformer. De senere år har imidlertid betonet individualisering, øget økonomisk og social ulighed, utryghed og marginalisering.