Arkæologisk forskningsprojekt afsluttes med udstilling på Moesgaard Museum

Udstillingen ’After the Apocalypse’ åbner i Moesgaards udstillingslaboratorium 12. september 2020 og er kulminationen på et fireårigt arkæologisk forskningsprojekt om vulkanubruddet ved Laacher See under ledelse af professor i arkæologi, Felix Riede.

Når Moesgaard Museums udstillingslaboratorium slår dørene op til udstillingen ”After the Apocalypse”, vil museumsgæsterne få et blik ind i krydsfeltet mellem videnskab og science fiction.

Baggrunden for den kommende udstilling er forskningsprojektet: "Apocalypse then? The Laacher See volcanic eruption (13,000 years before present), Deep Environmental History and Europe’s geo-cultural heritage”. Et forskningsprojekt, der omhandler et vulkanudbrud i Tyskland ved Laacher See for 13.000 år siden.

”Vulkanudbruddet skabte kaos på det europæiske kontinent og forandrede livet for fortidens mennesker markant. I udstillingen undersøges det, om vi kan lære noget af fortidens apokalyptiske begivenheder, når katastrofen rammer os i fremtiden. Derfor konfronteres gæster med både et fortidigt og fremtidigt scenarie,” forklarer professor Felix Riede, der er udstillingsleder på ’After the Apocalypse’ og leder af forskningsprojektet bag udstillingen.

Katastrofen som samfundsspejl

I udstillingens første del gennemoplever gæsterne perioden 13.000 år før nutiden og videnskaben bag det enorme udbrud, som fandt sted ved Laacher See den gang. Den voldsomme begivenhed har, ligesom Vesuvs udbrud mange tusinde år senere, indkapslet et øjebliksbillede af oldtidens landskab. Ved hjælp af de arkæologiske fund, som er gjort både i nærområdet, men også langt fra vulkanen, får man indsigt i udbruddets påvirkning af mennesket dengang.

I udstillingens anden del spoles tiden frem, og man lader udbruddet ske igen, men denne gang i år 2100. Med et tankeeksperiment, der minder om science fiction, undersøges det i udstillingen, hvordan vi vil reagere i fremtiden, når katastrofen rammer igen.

”I en verden plaget af klimaændringer, biodiversitetstab, migration, pandemier og politisk strid kan spejlet til fortiden bruges til at spå om fremtiden, og måske endda til at ruste os bedre til at håndtere de ekstreme hændelser, som kan komme til at ske – og sker – i øjeblikket,” forklarer Felix Riede og uddyber:

”Formålet med forskningsprojektet har således ikke kun været at udforske denne voldsomme hændelse i fortiden, men også at bruge den som en slags spejl. Kan vi lære noget af fortiden i forhold til vores egen tid og den fremtid, vi går i møde? Hvis mennesker i Europa – og i Danmark – dengang blev påvirket af et fjernt vulkanudbrud, kan det så mon ske igen, og hvad vil konsekvenserne være?”

Videnskabelige udgivelser danner baggrund for udstillingen

Hele projektet, der også inkluderer adskillelige videnskabelige udgivelser, er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond gennem deres særlige Sapere Aude program for banebrydende, udfordrende og tværfaglig forskning med yderligere støtte fra Aarhus Universitets Institut for Kultur og Samfund. Seneste bogudgivelse er GOING FORWARD BY LOOKING BACK fra det amerikanske forlag Berghahn. Derudover er der udgivet Splendid Isolation og Past Vulnerability på Aarhus Universitetsforlag.

Fakta om udstillingen
Udstillingen i Moesgaards udstillingslaboratorium, ”After the Apocalypse”, kan opleves fra 12. september 2020 til 16. maj 2021. Udstillingen er udarbejdet af forskere fra Aarhus Universitets Laboratory for Past Disaster Science.

Læs mere på om hele projektet på LaPaDiS - Laboratory for Past Disaster Science

Yderligere information

Udstillingsleder, Felix Riede, Professor (MSO) ved Aarhus Universitet.

Email: f.riede@cas.au.dk

Oops, an error occurred! Code: 20240419141639b1fe5484