Bogudgivelse: Pariserkommunen 1871 - Utopi og realitet

I forbindelse med Frankrigs nederlag i den fransk-tyske krig 1870-71 udbryder der oprør i Paris mod regeringen. Den 18. marts 1871 opretter byens arbejdere og småborgerskab et revolutionært folkestyre, Pariserkommunen. I sin korte levetid på 72 dage vedtager styret en række reformer, der i samtiden fremstår opsigtsvækkende. Bl.a. adskillelse af kirke, stat og religionsfri skolegang, forbud mod natarbejde og udsættelse af huslejebetaling. Deruden overtages virksomheder, hvis ejere er flygtet af fagforeningerne. Målet er en føderativ og "social" republik baseret på nærdemokratiske kommuner.

Pariserkommunen 1871 - utopi og realitet belyser Kommunen fra forskellige vinkler. Indledningsvis er der fokus på dens opblomstring og blodige nederlag, og hvordan den fortsat lever i vor tids historieforståelse.

Bogen er blandt andet skrevet af lektor på Historie Bertel Nygaard, udgivet på selskabet for Arbejderhistorie, den er på 190 sider og kan købes her