Klassisk arkæologi-studerende udgraver den antikke by Kalydon

16 klassisk arkæologi-studerende tilbragte denne sommer tre uger i Kalydron. Lektor Troels Myrup Kristensen fortæller her om højdepunkterne i udgravningsarbejdet.

Foto: Troels Myrup Kristensen: Udgravningsområdet i Kalydon, t.v. Heroon, t.h. Laphrionhøjen.
Foto: Troels Myrup Kristensen: Fredagsbesøg af det samlede udgravningshold i en grøft på Kalydon.s Laphrionhøj

Klassisk arkæologis feltkursus blev denne sommer afviklet i den antikke by Kalydon i det vestlige Grækenland, ca. tre timers kørsel fra Athen. I alt deltog 16 klassisk arkæologi-studerende fra Aarhus Universitet i udgravningsarbejdet over fire (ekstremt varme) uger, som blev udført i tæt samarbejde med græske, norske og andre danske kolleger.

Kalydon er særligt berømt for myten om det kalydonske vildsvin og har desuden en lang forskningshistorie med markante danske bidrag. Således blev de første udgravninger i byen begyndt i 1926 under ledelse af Frederik Poulsen, direktør for Ny Carlsberg Glyptotek. I de nuværende undersøgelser fokuseres der på Laphrionhøjen, hjemsted for bl.a. en særlig vigtig helligdom for Artemis, samt Heroon, et kultkompleks opført direkte oven på en makedonsk grav.

I årets udgravninger blev der blandt andet fundet keramik og stenredskaber fra den tidlige helladiske bronzealder (omkring 2000 år f.v.t), altså fra Kalydons tidligste og hidtil ukendte historie. Der blev også udgravet et askedepot med brændte knogler fra offerdyr (dateret til 6-5. årh. f.v.t.), som giver helt ny indsigt i lokal religiøs praksis. En murstrækning, som måske hører til en ukendt bygning i helligdommen, udgør et særligt interessant fund, som vil blive undersøgt i de kommende år. Der blev også foretaget nye udgravninger i Heroon (de første i snart hundrede år), og her blev der gjort fund af keramik og andre genstande, der kommer til at spille en afgørende rolle for at etablere en bedre forståelse af bygningens kronologi og tidlige historie.

De arkæologiske udgravninger i Kalydon er administreret gennem det Danske Institut i Athen og ledes af Søren Handberg, Universitetet i Oslo, og Olympia Vikatou, eforatet for Aitoloakarnania. De støttes af Augustinusfonden med supplerende finansiering fra AU og KU. De arkæologiske undersøgelser i Kalydons Heroon foregår i samarbejde med lektor Troels Myrup Kristensen, Afdeling for Historie og Klassiske Studier, som også var ansvarlig for de klassisk arkæologi-studerendes feltkursus.

Tekst og fotos: Troels Myrup Kristensen