Lone Kølle Martinsen - ny adjungeret lektor på Historie

Lone Kølle Martinsen (privat foto)

Vi er stolte og glade for at kunne annoncere at Forskningschef ved Frederiksborg Nationalhistoriske Museum Lone Kølle Martinsen er udnævnt til adjungeret lektor ved afdeling for Historie pr. 1. april 2024.

Præsentation af Lone Kølle Martinsen:

Jeg er ph.d. i historie og har især beskæftiget mig med køns- kultur- og identitetshistorie i det 19. og 20. århundrede. Og Grundtvig! Jeg er optaget af at formidle historien til en bredere skare, og har derfor ofte arbejdet sammen med museer, både om kataloger og udstillinger. Senest var jeg i 2023 med til at skabe en udstilling på Museum KØN, hvor der blev sat fokus på 75-året for ordinationen af de første kvindelige præster i Danmark. Nu er jeg ansat på Frederiksborg Nationalhistoriske Museum som forskningschef, hvor jeg er med til at skabe forskningsbaserede udstillinger. Det gør jeg, ud over at forske selv, ved at række ud til fagmiljøerne på både danske og udenlandske universiteter og facilitere partnerskaber og dialog. Min ambition er at være med til at løfte niveauet for den danske museumsforskning, ligesom jeg er nysgerrig på at udforske, hvad universiteter og museer kan sammen – jeg tror, de kan og skal rigtig meget sammen i fremtiden. Derfor er jeg meget glad for, og også beæret over, at jeg adjungeres som lektor på Aarhus Universitet. Det giver mig mulighed for stadig at være tæt knyttet til et stærkt universitetsmiljø og det er afgørende for, at vi på Frederiksborg Nationalhistoriske Museum kan skabe udstillinger der har rødder i den nyeste forskning.

Lone Kølle Martinsen er ph.d. i historie fra Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze i 2010. Fra 2010 til 2012 var hun ansat som undervisningsassistent ved Center for Europæiske Studier på CBS. Fra 2012-2017 var hun post.doc. siden adjunkt på SDU. Fra 2018 -2023 var hun seniorforsker ved Center for Grundtvigforskning på Aarhus Universitet, og fra 2023 er hun forskningschef ved Frederiksborg Nationalhistoriske Museum i Hillerød.

Adjungeringen af Lone Kølle Martinsen er fra 1. april 2024 til 31. marts 2029 - vi ser frem til samarbejdet.