Afdeling for Teologi har fået en ny professor

Elisa Uusimäki er pr. 15. november udnævnt til professor ved Afdeling for Teologi

Elisa Uusimäki skal i sit kommende professorat blandt andet være med til at fremme forskning og undervisning i Det Gamle Testamente og andre jødiske tekster fra antikken. Tekster som, ifølge professoren, er et vigtigt fundament for vores forståelse af den moderne kultur.

”Bibelkundskab er afgørende for vores forståelse af den vestlige kultur, fx værdigrundlag, kunst og former for religion. Når vi forsker i Gammel Testamente, undersøger vi verdener, der både er fremmede og stadig vitale, fordi kulturer og traditioner, der bygger på disse tekster, fortsætter med at være generative og meningsproducerende rundt om i verden.”
Elisa Uusimäki har tidligere bedrevet sin forskning på blandt andet Helsinki Universitet, Yale University og New York University. Hun kom til Aarhus Universitet i januar 2020, og her vil hun gerne arbejde for at sikre Det Gamle Testamentes relevans for fremtiden.

”Historisk set har teologi med dens mange discipliner været en væsentlig del af universitetet fra institutionens begyndelse i middelalderen. Jeg vil gerne være med til at sikre, at teologi også fortsætter med at være relevant i fremtiden ved at vise Det Gamle Testamentes relevans. Fx er teksterne væsentlige ift. religionsdialog: de gammeltestamentlige tekster er noget, kristne har tilfælles med jøder og muslimer.”

CV

I 2013 færdiggjorde Elisa Uusimäki sin ph.d.-afhandling om Dødehavsrullerne ved Det Teologiske Fakultet på Helsinki Universitet. Herefter begyndte Uusimäki at arbejde med oldtidens forestillinger om visdom, vismænd/-kvinder og det gode liv. Først tilbragte hun et år på Hebrew University of Jerusalem. Derefter fik hun bevilliget tre års postdoc af Det Finske Akademi, to års stilling som research fellow ved Helsinki Collegium for Advanced Studies og tre års projektbevilling fra Helsinki Universitets Forskningsfond. I løbet af disse år arbejdede Uusimäki også som gæsteforsker ved University of Groningen, Yale University og New York University. I januar 2020 tiltrådte hun som lektor på Afdeling for Teologi ved Aarhus Universitet. I 2021 blev Elisa Uusimäki medlem af Det Unge Akademi (DUA) under Videnskabernes Selskab samt en associate fellow ved Aarhus Institute of Advanced Studies.

Yderligere information:

Professor Elisa Uusimäki