19:00-21:00 | Lokale 125, bygning 1453 (Nobelparken) AFLYST - Genforeningen 1920: Guddommeligt forsyn eller realpolitik? - AFLYST I 1920 red kong Christian X som prinsen i eventyret på den hvide hest ind i folkets hjerter. Den tabte datter vendte hjem. Hendes lænker blev brudt. Glæden ville ingen ende tage, og der blandede sig reli-giøse toner i festlighederne. Skåltalerne lød på en dyster baggrund, nemlig Verdenskrigen med de mange faldne blandt de danskta-lende i Slesvig. Hvordan kunne man forene sorgen over tabet med glæden over den gave, man nu modtog med sejrherrernes hjælp? I foredraget vil Carsten Bach-Nielsen sætte fokus på den religiøse og nationale tolkning af begivenhederne ud fra digtere som den katol-ske Johannes Jørgensen og den nationale Valdemar Rørdam.
15:15-17:00 | 1451-515 (Capitol) AFLYST - Lecture with Dr. Luka Ilić - AFLYST From the Venetian Periphery to the Centers of Lutheranism: The Theology, Polemics and Networks of Matthias Flacius Illyricus. Lecture Commemorating the 500th Anniversary of the Birth of Flacius Illyricus.
tir24mar
19:00-21:00 | Lokale 125, bygning 1453 (Nobelparken) AFLYST - ”Nazismens Filosof” – og Løgstrup - AFLYST I slutningen af 2019 udspandt der sig en diskussion om, hvorvidt K.E. Løgstrup i 1930’erne udtrykte en fascination af nazismen. Den afgø-rende kilde er en aviskronik fra 1936 med ovenstående titel. I foredra-get vil kronikken blive analyseret sammen med andre beslægtede ar-tikler. Teksterne vil blive set i lyset af Løgstrups samtidige teologiske og filosofiske arbejde. Der vil blive argumenteret for, at Løgstrup giver en indforstået, men afvisende fremstilling af nazismens ”filosofi”.
19:00-21:00 | Lokale 125, bygning 1453 (Nobelparken) Hvad betyder bispeeksamen i folkekirken i dag? Når en teologisk kandidat har afsluttet pastoralseminariet og fået embede i Folkekirken, skal vedkommende til bispeeksamen, før per-sonen kan blive ordineret. Hvad foregår der bag de lukkede døre hos biskoppen, når teologen bliver eksamineret? Som teologistuderende kan man forholde sig frit til den kristne kirkes bekendelser, men som kommende præst skal man prøves konfessionelt af biskoppen. Hvor-dan foregår det? Og hvad ligger der i en luthersk embedsforståelse?