Forskningsprogrammet tilknyttet
Afdeling for Teologi

Christianity and Theology in Culture and Society: Formation – Reformation – Transformation

• Se profil

Forskningsprogrammet for Teologi

Forskningsprogrammet samler forskning inden for teologi og nært beslægtede fag. Teologiens traditionelle fagvifte omfatter disciplinerne: Gammel Testamente, Ny Testamente, Kirkehistorie, Praktisk Teologi, Dogmatik, Etik og Religionsfilosofi samt Missions- og Økumenisk teologi. Derudover omfatter forskningsprogrammet også forskning inden for Diakonividenskaben og Jødiske Studier.

Programmet har med sin interesse for kristendommens og teologiens samspil med kultur, politik, samfund og den interreligiøse dialog en betydelig tværfaglig dimension. Forskningsprogrammet indeholder derfor en lang række tværfaglige samarbejder, bl.a. med historie, religionsvidenskab, filosofi og idehistorie, klassiske filologi, samfundsvidenskab, arkæologi og æstetiske fag.

Forskningsprogrammet består af fem forskningsenheder

Samt tre tværfaglige centre

Desuden samarbejder Forskningsprogrammet tæt med

Forskningsprogramleder