Artikeludgivelse: Forankringspraksisser i Vestjylland: Børns medierende rolle for migrantfamiliers inklusion i lokalsamfund

Denne artikel præsenterer forskning, der følger en række migrantfamilier fra Ukraine og Rumænien bosat i Vestjylland. Familierne har bosat sig i denne del af Danmark for at udfylde aktuelle huller i den lokale arbejdsstyrke i en region, hvor befolkningen samtidig bliver ældre og ældre. På basis af etnografiske data indsamlet gennem fire måneders feltarbejde sætter artiklen fokus på børns rolle og muligheder for at skabe netværk og sociale kontakter for deres forældre. Konkret viser artiklen, hvordan fire så forskellige nedslag i familiernes hverdag som sprogkompetencer, daginstitutioner og civilsamfund, sportsaktiviteter og bonusbedsteforældre hver især udgør ’forankringspraksisser’, hvor børnene skaber muligheder for deres forældres adgang til og deltagelse i lokale netværker og fælleskaber. I artiklen foreslås endvidere, at vi i fremtiden sætter yderligere fokus på børns centrale rolle og betydning i migrations- og inklusionsprocesser.

Nøgleordmigrantfamilier, børn som mediatorer, intergenerationelle dynamikker, forankringspraksis, bonusbedsteforældre, Danmark

Læs den fulde artikel her.