Ny international havneterminal sætter køn og bæredygtighed på dagsordenen i Ghana

Et internationalt forskerhold skal undersøge, hvad kommunikation, køn og bæredygtighed betyder for Ghanas importhavns konkurrencedygtighed. Projektet har modtaget en bevilling fra Udenrigsministeriet på knap fem millioner kroner.

Havneterminalen i Tema. (Foto: PEPP forskningsteamet)

I 2019 fik byen Tema i Ghana en ny international havneterminal. Formålet med ombygningen var at øge havnens konkurrencedygtighed. Udviklingsprocessen involverede mange interessenter lige fra den lokale havnemyndighed over ministerier til internationale shippingfirmaer som APM Terminals, der er ejet af A.P. Møller - Mærsk. Et internationalt forskerhold – med lektor Annette Skovsted Hansen fra Aarhus Universitet i spidsen – har fulgt udviklingen i en årrække, og de kan nu konstatere, at fornyelsen af havnen har sat nye emner på dagsordenen i Ghana.

”Inden for shipping er der en meget stærk bæredygtighedsdagsorden, som handler om skibenes forbrug af CO2 på selve søfarten og brug af bæredygtigt brændstof. En lige så vigtig del af klimabudgettet handler om, hvad der skal ske med det affald og spildevand, som skibene bringer ind i havnen. Det er et nyere fokus, som begynder at fylde rigtigt meget rundt om i verden, og vi vil derfor gerne se på, hvordan det påvirker Ghana. Så vi vil konkret undersøge, hvordan havnen, og dem der arbejder på havnen, fortolker den globale bæredygtighedsdagsorden, og hvordan de kommunikerer ansvarsfordelingen.”

Den nye havneterminal har også rejst spørgsmålet om hvem, der skal varetage arbejdet på havnen. Tidligere har jobs inden for shipping og havnearbejde været forbeholdt mænd, men nu hvor havnen i Tema er næsten fuldautomatisk, kan arbejdet lige så vel udføres af kvinder. Forskerteamet vil derfor undersøge, hvordan havnen kommunikerer, at kvinder også har en plads i det ellers mandsdominerede erhverv. I den forbindelse vil forskerne interviewe lokale kvinder og mænd for blandt andet at afdække, om kvinderne kan identificere sig med de nye havnejobs på baggrund af det materiale, som havnen producerer. I det hele taget er projektets ghanesiske og danske forskere interesseret i at afdække, hvad der udfordrer og fremmer kommunikationen på, omkring og om havnen i Tema.

Projektet bygger videre på det tidligere projekt Port Efficiency and Public Private Capacity in Ghana (PEPP I), som havde til formål at undersøge, hvordan den nye havneterminal i Tema kan bidrage til bæredygtig industrialisering af Ghana.

Om projektet:

Projektet med titlen Port Effectiveness and Public Private Cooperation for Competitiveness (PEPP II) løber over de næste tre år og er blevet bevilliget 4.998.813 kr. af det danske udenrigsministerium.
Læs mere på projektets hjemmeside https://projects.au.dk/PEPP-ii/

I det transfaglige forskningsprojekt deltager:

• Annette Skovsted Hansen, lektor, AU (historie og globale studier) PI
  • George Acheampong, lektor, University of Ghana Business School (forretningsøkonomi) Co-PI
  • Casper Andersen, lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet (idéhistorie)
  • Torben Andersen, lektor, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet
  • Jonas Nii AyiAryee, adjunkt, Faculty of Maritime Studies, Regional Maritime University, Ghana (transportstudier)
  • Martin Arvad Nicolaisen, postdoc , Globale Studier, AU (antropologi)
  • Abena Yeboah-Banin, lektor og afdelingsleder, University of Ghana (kommunikationsstudier)
  • George Kobina VanDyck, lektor og dekan, Regional Maritime University (maritim økonomi)
  • Vera Ogeh Lassey Fiador, lektor, University of Ghana (finans og kønsstudier)

Annette Skovsted Hansen