Foredrag med Patrick Kragelund på Antikmuseet

Mandag 28. februar 2022,  kl. 19:00 - 21:00

Aarhus Universitet, Antikmuseet, Victor Albecks Vej 3, 8000 Aarhus C

Antikmuseet

Vi er meget glade for at kunne invitere alle interesserede til et spændende og gratis foredrag med dr.phil. Patrick Kragelund, der præsenterer sin nyligt udgivne bog:

The Latin Inscriptions of Medici Florence (Rom 2021).

Århus Universitet, Antikmuseet.

Mandag den 28. februar kl 19.00

(Dørene åbnes 18.30 med mulighed for se museets samlinger)

NB: På Antikmuseet, som i denne specielle anledning holder åbent om aftenen

-en enestående anledning for også at besøge det skønne museum

Se kort, tryk på LINK

GRATIS FOR ALLE, men alle skal tilmelde sig ved at ‘købe’ en gratis billet. Se nederst*

Latinkundskaber er ingen betingelse, men kan være en fordel!

Foredragets fokus er på en udvikling i byens latinske indskrifter, der fra begyndelsen af 1400-tallet og op til midten af 1600-tallet gør Firenze til et nyt, virtuelt Rom. I tekst og skrift skabes der et billede af byen og dens borgere som indbyggere i antikkens verdensby.

Romerske værdibegreber sættes i centrum, de kristne fortoner sig. Byen, der officielt var en købmandsrepublik, blev fra 1532 et monarkisk Medici-fyrstedømme, en udvikling, der også afspejles i indskrifternes stadigt mere kejserlige stil og sprogbrug.

Værker af store kunstnere som Brunelleschi, Michelangelo, Cellini og Giambologna og monumenter som Domkirken, S. Lorenzo, S. Maria Novella, SS. Annunziata pladsen og S. Trinita broen hører med til denne historie om den ”beskrevne” by.

Lidt mere om bogen HER

Patrick Kragelund (1950), direktør emeritus for Danmarks Kunstbibliotek (1998-2016), ph.d. i klassisk filologi (1982) og dr. phil. på disputatsen Abildgaard – kunstneren mellem oprørerne (Kbh. 1999), ifølge Weekend Avisen ”en af årets ti bedste bøger”. Hans forskning ligger i krydsfeltet mellem antikken og antikkens efterliv. Hans sidste to bøger er A Stage for the King. The Travels of Christian IV of Denmark and the Building of Frederiksborg Castle (Kbh. 2019) og The Latin Inscriptions of Medici Florence (Rom 2021).

ALLE interesserede er velkomne. Arrangementet er helt gratis.

*NB: For at sikre tilstrækkelige forsyninger af vin, skal ALLE “købe” en gratis billet.

Alle kan/skal  bare ‘købe’ en gratis billet vie via dette link:   Billet, ikke-medlemmer

I det helt usandsynlige tilfælde af aflysning, kan vi nemt sende alle tilmeldte e-mail.

Efter foredraget bydes alle som vanligt på et glas vin og mulighed for snak med foredragsholderen og med de øvrige deltagere

Parkering inde i Universitetsparken før og ved Det Kongelige Bibliotek (Tidligere Statsbiblioteket)